top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תמיכל קמפניינו אילי

שיווי משקל ויציבה על רקע ראייתי.

תלונה שכיחה בקרב אנשים עם הפרעות שיווי המשקל היא שהם מתקשים בראייה שלהם. הם עשויים להיתקל בבעיות במיקוד בחפצים במרחב, הם מתקשים בהפניית המבט על חפצים נעים. והם מתקשים ללכת למקומות עם גירויים מרובים. הם עשויים לראות את שדה הראייה שלהם זז מצד לצד או מסתובב במהלך תנועת ראש (אוסצילופסיה) או גוף. לעיתים הם רואים כפול בתנוחות ראש מסוימות. בעיות בחוסר יציבות חזותית פוגעים משמעותית באיכות החיים.

בדיקת ראייה סטנדרטית שמתבצעת כאשר הנבדק יושב וראשו מונח על משענת ראש אינם מאפשרים גילוי של קשיי הראייה והיציבה. בישיבה עם משענת יש הקלה רגעית מן הסימפטומים ולכן לא יתגלו בבדיקת ראייה רגילה.

בעיות חדות ראייה ו / או ליקויים במיומנויות ראייה תפקודית, קשיים במיקוד ראיה, תנועות עיניים לקויות, הפרעות בתיאום בין העיניים עשויים לעורר או להחמיר את הסימפטומים של קשיים בשיווי המשקל. לכן, מומלץ כי חולים עם בעיות יציבה יתייעצו עם אופטומטריסט המתמחה בשיקום נוירו-אופטומטרי. ההערכה הנוירו-אופטומטרית מעריכה באופן ספציפי את כישורי התפקוד החזותי, והקשר שלו למערכת היציבה.

מה הקשר בין קשיי יציבה וראיה?

המערכת הווסטיבולרית ומערכת הראייה מתואמות אחת עם השנייה דרך מסלולי המוח על מנת לשלוט על מיקום מרחבי ותחושת יציבה. הקשר 'אוזניים אל עיניים' ידוע בשם רפלקס הוסיבולר אוקולארי או vestibulo-ocular (VOR). ל- VOR תפקיד קריטי של שמירת על מיקום העיניים בזמן תנועת הראש. זה מאפשר יציבות מבט. ה- VOR מעביר אות לשרירי היציבה של מרכז הגוף / זרועות / רגליים, וזה קריטי לשמירת האיזון.

דרך נוספת להסביר זאת היא להשוות למצלמת הווידיאו. צלם לא יציב יתן תמונה מאוד מטושטשת. ולכן במצלמות הווידאו יש ציוד לייצב תנועה המובנה בתוכן. המרכת הוסטיבולארית הראייתית מייצבת את העולם הוויזואלי, למרות תנועות רבות של הראש העיניים והגוף ובכך מאפשרות ראיה יציבה למרות התנועות שלנו. במקרה של VOR לקוי, האדם לא רואה תמונה יציבה ומקבל תחושות של טשטוש סחרור ואי יציבה. כמו כן הוא עלול לחוות ניסטגמוס לא תקין. ותנועות לא רצוניות של העיניים.

חולים עם הפרעה VOR מופחתת בדרך כלל חווים סחרחורת בגלל הא-סימטריה בקצב הירי בין האוזן השמאלית והימנית. הם עשויים גם לחוות אוסצילופסיה בזמן תנועת הראש, שם נראה כי עצמים בעולם הוויזואלי מקפצים / זזים מכיוון שה- VOR אינו מסוגל לשמור על העיניים דוממות בזמן תנועת הראש ולכן העצמים אינם נשארים קבועים באותה נקודה של הרשתית.

מעניין לציין שחלק מהמטופלים עם הפרעה וסטיבולרית ראייתית עשויים לחוות רגישות לאור (אי נוחות עם אור בהיר) ובעיות ראייה אחרות כגון: אי נוחות עם אורות מהבהבים, או גירויים ראייתיים רבים. כגון במעברים בחנויות או בשורות טקסט בדף, או בכל מקום עם ניגודיות גבוהה,

קושי נוסף אשר חווים אנשים עם קשיי יציבה הינו קושי בקריאה ועבודה מול מסך. בזמן קריאה נדרש דיוק רב בתנועות עיניים ואם לקויים בשליטה מדוייקת בתנועות עיניים עלולים להיות קשיים בקריאה. בעבודה מול מחשב חולים עם קשיי יציבה מתארים קושי בעקבות ההבהובים של מסכי המחשב.

ניתן לטפל בבעיות ולהקל משמעותית על סימפטומים אלו. טיפול חזותי ביציבה נעשה בעזרת משקפיים עם עדשות מותאמות, ועם פילטרים מתאימים יחד עם תרגולים וסטיבולארים ראייתיים בקליניקה ובבית. במרכז לשיקום הראייה מטפלים גם בבעיות יציבה תוך קשר רציף עם מגוון המטפלים מדיספלינות אחרות.


369 צפיות0 תגובות
bottom of page