top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תמיכל קמפניינו אילי

ראייה ולמידה

האם ראיה משפיעה על הלמידה? רוב האינפורמציה בבית הספר מתקבלת על ידי התלמידים בעזרת הראיה. הראיה הינה החוש הדומיננטי של בני האדם. הראיה קשורה ישירות ללמידה. מחקרים הראו כי 80% מכל מה שילדים לומדים בבית הספר הוא באמצעות הצגה חזותית וכאשר הם לא יכולים לראות בבירור ספר או לוח, הם נאבקים כדי להשיג את הפוטנציאל האקדמי שלהם. בעיות הראייה הנפוצות ביותר בקרב ילדים הן תשבורת לקויה כמו קוצר ראייה, רוחק ראייה ואסטיגמציה, אשר מתוקנות בקלות בעזרת משקפי ראיה או עדשות מגע. במקרים מסוימים יתכנו בעיות פחות ברורות כמו קשיים בתפקוד העיניים וקושי בעיבוד מידע הוויזואלי על ידי המוח.

בעיות למידה וראייה

בעוד שבעיות בלמידה הקשורות בראייה לקויה אינן ליקויי למידה, בעיות ראייה יכולות לתרום לקשיים בלמידה ויכולות להתקיים יחד עם לקויות למידה. זו הסיבה שחשוב לנקוט בגישה של עבודת צוות לטיפול מלא באתגרי הלמידה של הילד על ידי שיתוף פעולה של הורים, מורים, צוות בית הספר ואופטומטריסט התפתחותי. בדיקת תפקודי ראייה מאפשרת זיהוי ואבחון חסרי ראייה המשפעים על הלמידה.

תהליך הראייה מתחיל בעיניים ומסתיים במוח. בעיות למידה הקשורות לראייה מסווגות לשלושה סוגים: שני סוגים קשורים לקלט חזותי. הסוג השלישי קשור לאופן בו המוח מעבד מידע חזותי.

בעיות ראייה הינם הרבה מעבר לראייה חדה או בלשון העם ראייה 6/6. חשוב מאוד להתאים לילד משקפי ראייה אם הוא זקוק להם, אך זה אינו כל הסיפור בשום מקרה.

בעיות בתפקוד ראייתי משפיעים רבות על הלמידה. למידה יעילה מחייבת מיקוד תקין תפקוד דו עיני תקין ותנועות עיניים יעילות ומדויקות. כל אלו יחד מהווים את החלק של תפקוד מוטורי עייני בבדיקת הראייה וחוסרים בדיוק בתפקוד מוטורי ראייתי משפיע רבות על הלמידה.

מעבר ליכולת התפקוד המוטורי חשות כי תפישת המידע הראייתי תהיה תקינה תפישה חזותית תקינה מאפשרת עיבוד מידע טוב לגירויים חזותיים מורכבים ומאפשרים למידה יעילה. עיבוד מידע חזותי כולל גם אינטגרציה בין עיבוד מידע ראייתי לתפישה של שאר החושים ולתפקוד בכיתה ובכל חיי היוםיום של התלמיד.

מחקרים מצאו כי ילדים עם קשיי ראיה סובלים מקשיי קשב הרבה יותר מאשר כלל האוכלוסיה. כמו כן נמצא כי עיבוד מידע חזותי לקוי מוריד את ההצלחה האקדמית ומנבא את מהירות הקניית הקריאה.

סימנים לקשיי ראיה העלולים להשפיע על הלמידה.

כאשר יש לילד חלק מן הסימנים הבאים יחד עם קושי בלמידה מומלץ לתאם בהקדם בדיקת תפקודי ראייה.

מאמץ עיני

כאבי ראש

ראיה כפולה או מטושטשת

הימנעות מעבודה קרובה וקריאה

קירוב ספר לפנים

קריאה איטית תוך שימוש באצבע

איבוד מקום הקריאה או טווח הקשב קצר בקריאה

קושי בהבנת הנקרא

חזרה או השמטה של מילים

הטיית הראש או שימוש רק בעין אחת לקריאה

שפשוף עיניים לעתים קרובות ומצמוץ יתר

קושי בתיאום עין יד


89 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page